söndag 4 september 2011

"Man känner sig aldrig så rik som när man tar ut ett bröd ur ugnen"

Jo då, visst är det Ernst Kirchsteiger som ligger bakom dessa kloka ord. Och nog ligger det en uns av sanning i det, även om  jag skulle uttrycka det mer som en rikedom av bröd...
Jag håller på att baka med min surdeg och denna gång har jag lyckats! Jo tack, lägg märke till de fina luftbubblorna i brödet... Till och med en knaprigt seg skorpa på dem.
Dessutom har jag invigt min baksten som jag fick i födelsedagspresent. 
Min fantasi skenar lätt iväg och jag drömmer nu om att göra som tjejerna bakom Gamla Enskedes Bageri och säga upp mig från mitt framgångsrika jobb och satsa på bröden istället. Lätt rosa är mina dagdrömmar och helt plötsligt har bagaryrket, i mina ögon, gått från svettigt och slitigt "karlgöra" till romantiskt knådande av degar (hur nu detta fysiskt ser ut har jag ingen aning om).   
Nja, nu är jag inte lika drastisk i mina handlingar som i mina drömmar. Jag blir kvar på mitt jobb ett tag till men kommer garanterat stå och glo in i det stora skyltfönstret i Gamla Enskede, lätt dagdrömmandes. Ernst är inte så dum ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar