tisdag 20 september 2011

HUMMUS - Hur vi träffades!


"Jag tror vi träffades för första gången på den vegetariska lunchrestaurangen "Hemma hos Seyhmus" vid Mariatorget runt 1998. Jag var vegetarian på den tiden och jobbade i närheten, vilket passade perfekt. 
När jag några år senare bodde i studentkorridor på Döbelnsgatan i Uppsala, så fick jag en "hang up" på hummus. Jag åt den till frukost, lunch och middag. Kombinationen havreknäcke, hummus och skivad röd paprika var magiskt. Efter några månader så tröttnade jag såklart.
Några år senare hade jag sadlat om från etnologi till kockyrket. Mitt första riktiga kockjobb var på Stiernhielms krog i Uppsala, en mysig kvaterskrog i Svartbäckens hjärta. På tapastallriken, blandat med salami och grissini, så fanns bl.a en hummus. Jag blev ännu en gång beroende av denna delikata kikärtsröra.
Nu  på jobbet är en av storsäljarna vår egna hummus. En till synes ganska tråkig röra men vars smaker ständigt skapar ett beroende. Nyttig dessutom och ett perfekt pålägg eller tillbehör."



HUMMUS

1 burk kikärtor
1 citron
½ dl rapsolja
3 msk vatten
3 msk tahini
1 stor vitlöksklyfta (eller två)
1 krm spiskummin (malen)
Salt

Gör såhär:
Blanda kikärtor, rapsolja, vatten, tahini, spiskummin och vitlök i en mixer. Pressa i citronsaften. Mixa till en slät röra. Smaka av med salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar