lördag 29 september 2012

"Hela Sverige bakar" å jag med.... Chokladbiskvier i miniformat



"Jag har tittat på ett av de nya matprogrammen "Hela Sverige bakar". Lite småkul men inte mer än så. 
Däremot blir jag väldigt sugen på att baka diverse bakverk. 
Igår slog jag till och bakade små chokladbiskvier, Sara Bernhardt brukar de kallas, med chokladtryffel. Mina smaksatte jag med Grand Marnier,  fransk apelsinaktig likör.
Det blev ca 30 stycken små godbitar. Men tro inte att det  finns så många kvar för det. De var nämligen ruskigt goda.... (hälsar hon med den goda självkaraktären)"

 
SMÅ CHOKLADBISKVIER MED CHOKLADTRYFFEL OCH GRAND MARNIER

Botten:
150 g mandelmassa
 ½ äggvita

Chokladtryffelfyllning:
75 g mörk choklad
1 msk smör
2 msk grädde
1 msk Grand Marnier

Garnering:
200 g mörk choklad 
1 msk rapsolja

Sätt på ugnen 175 grader.
Hacka chokladen till fyllningen i mindre bitar. Koka upp grädden och smöret. Ta kastrullen av plattan och rör i chokladen. Rör tills den blivit en tjock och klumpfri tryffelsmet. Tillsätt Grand Marnier. Låt den stå och svalna så att den blir tjock och fast. 
Nu river du madelmassan och vispar äggvitan lite. Tillsätt mandelmassan och vispa till en homogen smet. Spritsa eller klicka ut ca 30 stycken klickar på en bakpappersklädd bakplåt. Platta gärna till topparna med ett mjölat finger.
In i ugnen ca 10 minuter, tills de fått lite gyllene färg.
Ta loss dem från bakpapperet och låt dem kallna.
Bred eller spritsa ut din chokladtryffel på den små biskvierna. 
Smält resterande choklad för garnering. Det gör du lättast i vattenbad. När chokladen smält ordentligt, tillsätt oljan. Rör här tills det är en homogen smet.
Doppa de små tryffeltoppade biskvierna i chokladen så pass att fyllningen täcks och låt dem stå att stelna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar