tisdag 2 oktober 2012

Höstig kantarellsoppa på trattisar
















"En ljuvligt len kantarellsoppa på trattisar. Receptet på denna kantarellsoppa snappade jag upp på mitt första riktiga restaurangjobb.
Det var i början av 2000-talet då jag jobbade  på en liten kvaterskrog i Uppsala som hette Stiernhielms krog, en liten och mysig kvarterskrog i Svartbäckens pampiga villakvarter. Ägaren Lisa bodde på övervåningen, krogen var på gatuplan och i källaren beredningsköket. Vilka tider!
Som nyutbildad kock med grundkunskaper och ett stort matintresse var detta ett äventyr utan dess like. Häftigt men svårt. Men något jag lärde mig var att för det mesta är enkelheten det bästa. Rustikt.
Och var lat men smart!"


STIERNHIELMS LJUVLIGA KANTARELLSOPPA
4 pers förrätt

100 g trattkantareller (ca 2 nävar)
1 morot
1/3 liten purjolök
1 liten vitlöksklyfta
2 msk japansk soja
1 msk tomatpuré
1 msk valfri fond
(eller ½ buljongtärning)
1 dl grädde
1 dl crème fraiche
1-2 dl vatten
1 msk smör
1 knivsudd torkad timjan
salt
peppar
chiliflakes, ytterst lite

Skala och riv moroten grovt. Rensa svampen. Strimla purjolöken. Fräs svamp, morot, purjolök, vitlök och timjan. I med soja, tomatpuré och fond/buljong. I med chiliflakes, grädde, crème fraiche och vatten. Låt koka upp och låt koka på mellantemp i ca 5-10 min. 
Ta av plattan och passera soppan. Reglera konsistensen med vatten. Smaka av med salt och peppar. Passera gärna soppan lite igen för att få en skummig och krämig soppa. Hyvla gärna parmesanost över innan servering.
(Passar utmärkt i mindre portion som förrätt då den är mäktig.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar