torsdag 13 september 2012

Kryddigt Yogi-te utan te...
















"Jag är inget fan av te, men i förkylningstider så uppskattar jag en kopp kryddigt Yogite. Det lugnar och  stärker kropp och själ. Dessutom sägs kryddorna ha en läkande effekt på både nervsystem, blod, tarmar och även på minnet. 
Jag föredrar att endast brygga mitt te i vatten, men vissa dricker det som en chai- med varm mjölk.
Och vill du inte göra ditt Yogite själv så finns det att köpa i välsorterade mataffärer eller på hälsokost.
Jag tar en kopp på en gång..."


KRYDDIGT YOGI-TE

40 hela nejlikor
40 hela kardemummakärnor
30 hela svarta pepparkorn
10 kanelstänger

ingefära, torkad  (finns det ej att få tag på så ta pulver 1 msk eller lägg i en bit färsk vid aktuellt tillfälle)


Mixa först kanelstängerna i en kryddkvarn eller matberedare lite. Ha sedan i resten av kryddorna och mixa lätt. Det ska fortfarande vara i småbitar, inte pulver. 
Spara i burk, gärna en glasburk med tätsittande lock, så behåller du smakerna längre.
När du sedan gör en kopp eller en kanna Yogi så låt ditt te dra i ca 7-10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar