onsdag 26 september 2012

När jag försöker laga färdiglagat
















"Jag har svårt att köpa färdiga matlådor. Jag jobbar ändå i en stor butik med mycket färdigmat och hur kan jag då ha detta problem? Skumt om du frågar mig. 
MEN, och det finns ett men, har ni hört talas om Gooh? Operakällarens färdigmat. Det har en torteloni fylld med ricottaost och karljohanssvamp med en krämig tomatsås på bl.a tomat, grädde, blekselleri och rosmarin. Väldigt god! 
Du får betala mellan 55-60 kr för en matlåda.
Här har jag försökt efterapa denna krämiga sås:"


KRÄMIG ITALIENSK TOMATSÅS MED GRÄDDE OCH ROSMARIN

1 burk hela tomater
2 färska tomater
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 msk socker
1 stjälk blekselleri
1 lagerblad
Färsk rosmarin, mängd efter tycke (jag vill ha mycket)
½ tärning grönsaksbuljong
1 dl grädde
olivolja
salt 
peppar

Hacka gul lök, blekselleri, tomater och vitlök. Fräs detta i olivolja. Ha i lagerblad, hackad rosmarin, socker och rör om så sockret smälter.
Tillsätt hela tomater på burk och buljongtärning. Låt koka ihop till en tjock sås.
Ha i grädden låt koka ihop igen och smaka av med salt och peppar. Passera lätt.
Toppa eventuellt med lite mer hackad rosmarin.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar