måndag 3 september 2012

Med 5 gram fusk blir det prima
















"Man ska inte fuska. Men tja, fusk å fusk. 
Jag sliter envist med dessa surdegsbröd och har till slut fått nog av alla misslyckade ojästa limpor som tar upp onödigt utrymme i frysen. För inte slänger man mat...
Jag har köpt dyra fina stenmalda mjöler med hopp om graciösa surdegslimpor de omtalade sega kanterna och det mjuka innanmätet.
Men igår fuskade jag. Jag tillsatte 5 gram jäst och ä-n-t-l-i-g-e-n fick jag ett toppenbröd!
Blir du sugen att testa, glöm bara inte att det tar några dagar innan du har din surdeg klar."


ENKELT SURDEGSBRÖD

200g surdeg  för recept, klicka här
5 g jäst (blå frp)
500 g ljummet vatten
1 tsk honung
500 g vetemjöl special
200 g rågmjöl
25 g salt

Blanda ut jästen i surdegen och vatten och tillsätt honungen. Blanda i mjölet. Kör i maskin med degkrok ca 8 min. Tillsätt salt och kör ytterligare två minuter.
Ta en stor bunke, gärna en fyrkantig, och olja runt om kanter och i botten. I med degen och täck med plastfilm och en kökshanduk.
Låt jäsa till dubbelstorlek, i ca 3 timmar.
Sätt på ugn 270 grader och använd gärna en baksten om du äger en sådan, annars går det även bra med en plåt.
Blöt händerna och vik in degen mot mitten från alla fyra kanter. Täck över och låt jäsa igen ca 30 min.
Gör om samma procedur och låt jäsa igen ca 30 min.
Mjöla ditt bord och ös ut degen. Forma degen till en lång limpa och lyft över på en bakpappersklädd bakplåt. Klappa limpan med mjöl och gör några snitt i limpan med en vass kniv.
Stjälp bakplåtspapperet med brödet in i ugnen och sänk ugnen till 250 grader.
Grädda i ca 40 min. Det ska få mycket färg men ej brännas.
Låt brödet svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar