måndag 1 augusti 2011

Min lasagne



Ikväll blev det lasagne, helt vanlig hederlig lasagne. Och det bästa är att det räcker till en middag till...


Min lasagne

Ca 12 lasagneplattor

Köttfärssås:
400 g nötfärs
1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
2 förp krossade tomater
2 msk tomatpuré
oregano
lagerblad
timjan
salt
svartpeppar

8 dl mjölk
2 msk smör
maizena
salt
svartpeppar

ca 75 g riven ost

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Ta en stekpanna och fräs löken i lite olja. Tillsätt köttfärsen, vitlöken och kryddor. Tomatpuré och krossade tomater. Låt koka ihop och smaka av. (Finns det lite vin till övers så är det toppen i köttfärssåsen.)
I en annan kastrull smälter jag smöret och häller i mjölken. När det kokar upp reder jag av med maizena och smakar av med salt och peppar. Jag brukar reda den tills den har en konsistens likt filmjölk.Vill man kan man riva i lite muskotnöt och tillsätta osten.
Ta en rymlig ugnsfast form och varva såser och lasagneplattor. Toppa med den rivna osten och så in i ugnen.
Det brukar ta ca 30 min i ugnen, men se förpackningen av lasagneplattorna.
Detta är som sagt min version av lasagne och det finns säkert tusentals till där ute. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar