måndag 22 augusti 2011

Adjö herr Skogaholm....

När klockan ringde som vanligt kl 05.15 i morse så var mina förhoppningar stora. Jag gjorde grunden till vad som skulle bli mitt första riktiga surdegsbröd. Jag vinkade den adjö för en dag på jobbet och  lämnade fördegen att "götta" till sig. Under dagen har mina tankar rört sig kring gyllene, luftiga, lagom sega bröd. Släng dig i väggen Skogaholm, här kommer ett nyttigt vitt bröd som passar bra mycket bättre till min prickigakorv.
Hem efter jobbet, fram med gamla Kenwoodmaskinen och på med öronskydden. Här har knådats och tro på fan att det blev en fin deg. Jäsa.... Ja nu ska du jäsa, deg!
1 timme... 2 timmar... 3 timmar...4 timmar... Hallå, magiska surdeg! Jäs!
Äh in i ugnen ändå, du vill ju ha värme, klart du vill ha det!
Nä, du vill inte jäsa... Farväl du gyllene, luftiga lagom sega surdegsbröd. Du blev platt och kompakt och inte alls så mycket bättre än herr Skogaholm.
Men du sagolika surdegsbröd, vi ses en annan gång. Det vet jag....



1 kommentar: