fredag 4 oktober 2013

Underbara kanelbullar utan krusiduller


"Kanelbullar, dessa ljuvliga bakverk. Jag älskar dem, trots att de ibland känns som en degig klump i magen. Kanske för att man ätit för många!? För det är något hemtrevligt, något lugnande och något helg magiskt med dessa godsaker. Bästa vännen är en kopp kaffe till, gärna i mindre tantkopp så man orkar med en påtår. 
Minns när jag var 20 år på äventyr i Venezuela med min vän Lisa. I en ganska flashig, nybyggd galleria känner vi lukten av kanel. En alldeles för bekant doft för dessa exotiska breddgrader. Döm av vår förvåning när vi står framför ett litet bageri i deras food court. "Cinnamonrolles"!!! Kanelbullar, som jag som fransk/svensk förknippar med supersvenskt.... Underbart! 
Har du lite tråkigt, läs mitt KÄRLEKSBREV och mitt HATBREV till kanelbullen.
Här är ett enkelt recept på kanelbullar utan några som helst krusiduller: "

KANELBULLAR
Ca 40-50 st

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst (1 pkt)
½ tsk salt
1 dl socker
1 msk stötta kardemummakärnor
ca 1,4 l vetemjöl

fyllning:
100 g smör
1 dl socker
ca 3-4 tsk malen kanel
1 ägg
pärlsocker

Smält smöret i en kastrull. Mortla kardemummakärnorna. Häll i mjölken, tillsätt kardemumman och låt blandningen bli fingervarm (ca +37  grader, absolut ej högre!).
Smula jästen i en rymlig bunke och rör ut med en liten del av den fingervarma vätskan. Tillsätt sedan resterande vätska, salt, socker och nästan allt mjöl. Spara ca 1 dl mjöl till utbak.
Blanda degen ordentligt och låt den sedan jäsa under bakduk i ca 45 min. Ta fram smöret till fyllningen och låt bli mjukt.
Sätt här på ugnen på 250 grader. Häll ut degen på mjölat bord och knåda degen smidig. Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till rektangulära tunna degar och bred på smöret, sikta sedan strösocker och kanel över degen. Rulla ihop och skär varje degrulle i ca 25 bitar. Lägg i bakformar eller på bakpappersklädda plåtar. Låt dem sedan jäsa övertäckta med bakduk i ca 30-45 min.
Pensla bullarna med ägg och strö pärlsocker över innan du gräddar dem ca 6-8 minuter i mitten av ugnen.
Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar