fredag 6 juli 2012

Bring it on!



















"Vi firar medelåldern här i familjen. Fredrik fyller 35 år (grattis!) och på något symbiost sätt fyller jag det med. Skönt på ett sätt att han ligger två år före mig, då hinner jag som ogillar stora förändringar vänja mig vid tanken. Men nu är inte detta med ålder något jag går och funderar på värst mycket. Ni vet väl att kvinnor är som vin, blir bara bättre med åren... Hahaha!
Fredrik fick önska tårta, såklart. Det blev en klassisk gräddtårta med sockerkaksbotten som är fylld med mosad banan och jordgubbar.
Garneras med grädde och mycket jordgubbar. Pudrar lite florsocker på. Voilà!"


KLASSISK SOCKERKAKA

75 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
1 dl mjölk eller vatten

Sätt på ugn på 175 grader. Smält smöret och låt svalna något. Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i äggblandningen. Ta lite av smälta smöret och pensla samt bröa en springform med löstagbara kanter. Häll i mjölken i smälta smöret och tillsätt i smeten. Blanda ordentligt med en slickepott och i med smet i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar