söndag 13 november 2011

Älg till Far

Fars dag. Älgköttet lät jag eftermarineras varmt med vodka, soja och lingon. Har gjort detta recept för kanske 6 år sedan. Nu blev det inte riktigt såsom jag minns det, men gott nog.
Som jag redan tjatat om så är det gott med vilt. Min kollega hade turen att få köpa ett helt rådjur. Någon som vill sälja till mig?


















VODKA- OCH LINGONMARINERAD ÄLGRYGGBIFF
2 pers
 
400 g älgryggbiff
2 msk smör
1 msk rapsolja
1 dl lingon
2 msk lingonsylt
1 dl vodka
½ dl ljus soja
1 vitlöksklyfta
krossade enbär
timjan
salt 
peppar


Gör såhär: 
 Sätt på ugnen på 120 grader. Krydda köttet med timjan, krossade enbär, salt och peppar. Bryn köttet i smöret och rapsoljan. Se till att du bryner alla köttsidor.
In med köttet i ugnen och sätt i en kött termometer. Jag gillar när det är medium, därför brukar jag ta ut köttet när det är uppe på 56 grader (det går alltid upp någon grad, även efter det att du tagit ut köttbiten ur ugnen)
Genom att du tillagar köttet på låg temperatur får du ett perfekt saftigt, genomrosa kött.
 Blanda soja, vodka, lingonsylt och lingon och häll över köttet direkt då det är uttaget ur ugnen. Låt dra i ca 15 minuter. Skär upp köttet och servera med något gott. Kanske kantareller och en potatispuré.
Första gången jag fick smaka detta kött serverades det med en coleslaw på lingon och lite creme fraiche till. Fantastisk kombination.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar