söndag 15 september 2013

Underbart god fransk chokladtårta



"Igår fyllde min älskade Arvid 4 år. Det har varit ett himla tjat på mig om vilken tårta han önskar på sin födelsedag och han har, till min förtjusning, varit väldigt bestämd att han vill ha en chokladtårta. Så i fredags hjälptes vi åt att baka denna underbart goda chokladbomb! 
Detta är ett recept jag fått av min mamma och som jag själv hade som favorit under min barndom. Ni måste bara testa!"

FRANSK CHOKLADTÅRTA

250 g mörk choklad (Marabou funkar utmärkt)
200 g smör
2 dl socker
4 ägg
2 dl vetemjöl
1 krm salt

Glasyr
150 g mörk choklad
1 dl socker
1 dl vatten

Sätt ugn på 175 grader.
Smält försiktigt choklad och smör i kastrull. Ställ åt sidan och låt svalna något. Vispa ägg och socker riktigt luftigt. Smöra och sockra en form med löstagbar botten. Sikta ner mjölet i den vispade äggblandningen samt saltet.Vänd runt mjölet ordentligt innan du tillsätter choklad- och smörblandningen. Vänd även här runt smeten ordentligt så det blandas ordentligt samt att smeten behåller så mycket luft som möjligt.
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen 1 ca 30 min. Känn med sticka, den ska vara saftig och kladdig men inte rinnig.
Låt svalna och stå i kyl över natten. Glasyren gör du dagen den ska serveras, någon timme innan.
Smält chokladen, socker och vatten och låt koka upp. Ställ åt sidan och låt svalna något innan du häller den över tårtan. Låt den stå svalt och stelna.
Servera gärna med lättvispad grädde och färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar