onsdag 3 juli 2013

Nybakade vete/rågfrallor på torrjäst



 "Ja, jag vet. Vad hände med surdegen? Jäst är för amatörer. Och det kan jag ju säga, att när det gäller att baka bröd så är jag en sann amatör. Har inte greppat varken tekniken eller surdegens magiska finess. 
Ja, jag älskar verkligen bröd. Men att få till en äkta surdegslimpa har jag ännu inte lyckats med. Så håll till godo gott folk, detta passar perfekt för sommarstugan. Att ha torrjäst i skafferiet är toppen!"

SAFTIGA FRALLOR PÅ VETE OCH RÅG


3 dl vatten
5 dl vetemjöl
1 ½ dl rågmjöl
1 pkt torrjäst (12 g)
1½ tsk salt
1 tsk honung
2 msk olja

Värm vatten till ca 40 grader. Blanda alla torra ingredienser. I med vatten, honung och olja. Blanda runt ordentligt (jag knådar inte ens). Låt jäsa i ca 50 minuter tills degen jäst till det dubbla.
Sätt på ugn på 225 grader.
 Täck två plåtar med bakpapper. Dela upp degen i ca 12-15 bitar. Rulla dem till runda bollar och platta till dem lätt. Låt jäsa ytterligare i 40 min.
In i mitten av ugnen och grädda ca 15 min.
Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar