onsdag 22 maj 2013

Min Bloody Mary, drink eller förrätt


































 " En matig, egen version av Bloody Mary. Servera antingen som drink med eller utan alkohol eller varför inte som förrätt. Jag brukar göra den ganska tjock och fyllig. Iskall ska den vara. Klart beroendeframkallande..."

MIN MATIGA BLOODY MARY VIRGINE
4 pers

2 Hela tomater på burk
1/4 purjolök
1 stor vitlöksklyfta
100 g stjälkselleri (+ 4 små stjälkar för garnering)
1 citron, saften
2 msk olivolja
½ tsk chiliflakes (obs! ger mycket hetta)
salt 
peppar

Grovhacka och skölj purjolök och stjälkselleri. Skala vitlök. Öppna tomaterna. Blanda allt i en skål (eller blender om du använder det). I med citronsaft, olivolja, chiliflakes, lite salt och peppar. Mixa, jag använder stavmix.
Smaka eventuellt av med mer salt, citron eller chili.
Servera iskall, gärna med isbitar. Jag föredrar alkoholfri. Men önskar du, tillsätt vodka efter tycke och smak.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar