söndag 15 april 2012

Whoopies, to be or not to be?


























Jag köpte senaste numret av "BAKA" och jag blev sugen på att testa dessa omtalade Whoopies. Är de så grymma som man läst eller är de lika uttjatade som alla dessa cupcakes? Jag har därför tagit mig an denna frågeställning med stort allvar. Proppade med choklad och med en smula flingsalt så kan det väl ändå inte bli fel eller....


CHOKLADWOOPIE MED CHOKLADFYLLNING OCH FLINGSALT
 (20 st)

KAKSMET
50 g smör
½ dl solrosolja
1 1/4 dl socker
1 rumsvarmt ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
½ dl mjölk
½ tsk vaniljpulver

SALT CHOKLADFYLLNING
1 dl grädde
1 msk honung
124 g mörk choklad 70 % kakao
½ tsk flingsalt

Kakorna: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop det rumsvarma smöret med solrosoljan och sockret. Tillsätt ägget och vispa ordentligt till en något fluffig smet. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke och vispa ner detta i äggblandningen. Tillsätt mjölken och rör inte mer än allt precis blandas. Spritsa eller klicka ut 40 st små runda slantar, stora som en 5-krona. Dock ej för tätt. Grädda långt ner i ugnen i ca 12 min. Låt svalna

Salta chokladfyllningen: Sjud upp grädde och honung i en kastrull, ta av från värmen. Bryt chokladen i mindre bitar och låt den smälta i grädden under omrörning i ca 2 minuter. Tillsätt saltet. Låt svalna i rumstemperatur.

Montering: Spritsa eller bred chokladfyllningen på den platta sidan av hälften kakorna. Lägg ihop med resterande kakor och rulla ev. kanterna i lite extra flingsalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar