lördag 18 februari 2012

Scones till söndagsfrukost

















Scones. Det är något äckelgott över scones. Första gången jag åt dem var på hemkunskapen i 7:an tror jag. Minns dem så som något degigt och konstigt med smak av bakpulver.
Idag kan det kännas lite lyxigt att äta nybakade scones med en riktigt god apelsinmarmelad.
Nästa gång jag besöker England vill jag gå på ett riktigt klassiskt afternoon tea.



Scones

8 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 msk socker
4 tsk bakpulver
100 g smör
3 dl mjölk

Sätt på ungen, 250 grader. Blanda alla torra ingredienser. Fördela det rumstempererade smöret med fingrarna. Blanda om väl och tillsätt till sist mjölken och rör snabbt ihop degen.
Dela upp degen antingen i 4 delar om du vill ha större scones eller i 12-16 bitar för mindre portionsbullar.
Rulla till runda bollar och platta till lite på bakpappersklädda plåtar.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.
Serveras gärna varma med smör, apelsinmarmelad och en god lagrad ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar