torsdag 9 augusti 2012

Saftig schnitzel på kycklingfilé



"Schnitzel har alltid varit en favoriträtt, då speciellt kalvschnitzel. Idag äter jag inte så mycket rött kött och att byta ut kalvköttet mot kyckling går alldeles utmärkt och är till och med förbaskat gott! "

  
 SCHNITZEL PÅ KYCKLINGFILÉ
 2 pers

2 kycklingfiléer
1 ägg
½ dl vetemjöl
½ dl ströbröd
2 msk smör 
2 msk rapsolja
salt 
peppar


Som du kanske ser på bilden så delar jag kycklingfilén som en fjärilskotlett, alltså skär från den tjockaste sidan på filén in mot mitten så långt jag kommer, UTAN att dela den itu, och viker sedan ut den så den blir så platt och stor som möjligt. Sedan dubbelpanerar jag den. Då tar jag ett fat med mjöl, ett fat med ett  uppvispat ägg och sist ett fat med ströbröd. Salt och peppar. Kycklingen vänds sedan i alla fat i just den ordningen innan den går i den varma stekpannan med smör, rapsolja, salt och peppar.
Var aktsam att ströbrödet inte blir för bränt, det blir det lätt på för hög temperatur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar