torsdag 22 mars 2012

Asiatiskt på lagom nivå för en nybörjare

























Jag är som jag tidigare sagt ingen fena på asiatisk mat (Jag som just lärt mig älska sushi, 15 år efter alla andra). Jag har dock sänkt mina krav och denna variant är jag ändå ganska nöjd med.
Proteinet brukar jag variera mellan kyckling, biff och vegetariskt med tofu eller bara grönt med mycket nötter.


Asiatisk wook för nybörjare

2 morötter
1 röd paprika
sparris
½ purjolök
½ squash
300g kött
½ dl ljus soja (Kikkoman)
½ dl sweet chilisås
1 msk starkt paprikapulver
2 msk rapsolja
1 msk sesamolja
chiliflakes
salt och peppar
nudlar

Sätt på vatten till nudlar. Skala morötter och skölj övriga grönsaker. Strimla dem fint. Koka nudlar. Häll av och spola i kallt vatten. Strimla köttet. Stek först grönsaker i lite olja. Krydda. Lägg åt sidan.
Stek sedan köttet i lite olja och krydda.
Blanda till sist ihop allt och fräs på i stekhet panna. Smaka av med soja och sweet chilisås. 
Servera gärna med rostade frön eller nötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar